خوبی
ساعت ٢:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۳۱ : توسط : سعید

 

خوبی که از حد بگذرد

 

 

نادان خیال بد کند


 
سخنان کوروش کبیر
ساعت ٥:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۳۱ : توسط : سعید

   

از پست فطرت و بد اصل قرض مگیر و وام مده زیرا تنزیل زیاد باید داد و همواره بر در خانه تو بایستد و کسان بگمارد و این برای تو زیان بزرگی است.


 
تفاوت دیدگاه
ساعت ۸:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۳٠ : توسط : سعید

 باران که میبارد همه پرندها به دنبال سر پناهند
اماعقاب برای اجتناب از خیس شدن بالاتراز ابرهاپرواز میکند!
این دیدگاه است که تفاوت را خلق میکند


 
رونمایی از تندیس حاج حسین ملک
ساعت ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/٢٧ : توسط : سعید

افرادی هستند که با اقدام خود یرای همیشه نام خود را ماندگار می کنند  از جمله آنها حاج حسین ملک است که ظاهرا تاجری بوده اهل علم که کتابخانه خود را وقف آستان قدس رضوی نموده است. موزه و کتابخانه ملک یکی از بزرگترین کتابخانه ها و موزه های تهران می باشد.سر زدن به موزه ملک و سایت آن را به تمام دوستان توصیه می کنم.

آدرس: میدان امام خمینی (توپخانه)- جنب موزه ایران باستان

 


تندیس «حاج حسین آقا ملک» واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک اثر «حمید کنگرانی» مجسمه‌ساز در روز 2 مرداد همزمان با آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین مجتبی علیه‌السلام و گشایش نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، با حضور شماری از اهل فرهنگ و هنر رونمایی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، ساخت این تندیس در مراحل پایانی است که پس از تکمیل، به موسسه کتابخانه منتقل شده و در نمایشگاه دایمی این واقف بزرگ جای می‌گیرد. نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، سالنی دربرگیرنده آثار، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها و برخی وسیله‌های شخصی این بازرگان فرهیخته است که 4 دهه از درگذشت وی، به عنوان یکی از بخش‌های این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی در این مجموعه پدید آمده است. این سالن در روز 2 مرداد 1392 خورشیدی با حضور شماری از اهل فرهنگ و هنر و دوستداران و علاقه‌مندان کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
متکبران تاریخ ایران زمین
ساعت ٥:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/٢٥ : توسط : سعید

چرا افراد منفی در تاریخ ایران متکبرتر از بقیه بوده و در اماکن متبرکه هم دفن شده اند تا به حساب خودشان مورد شفاعت خاص قرار بگیرند؟ این یک نمونه است که در کربلا هم دفن شده است.


 
ماجرای ماشین دودی
ساعت ٦:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/٢۱ : توسط : سعید

شهید مطهری نقل می کند که ما ایرانی ها از ابتدا ی  ورود ماشین دودی به ایران هنگامی که   ساکن بود با تعجب و احترام به آن نگاه می کردیم اما زمانی که حرکت می کرد به سوی آن سنگ پرتاب می کردیم و نتیجه گرفته که در مورد انسان ها نیز این امر وجود داشته است. آیا  هنوز هم این قانون وجود وجود دارد؟

 


 
جشنهای دوهزار و پانصد ساله
ساعت ٢:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٩ : توسط : سعید

یکی از اقدامات بحث برانگیز در دوره محمد رضا شاه موضوع جشنهای دوهزار وپانصدساله در این دوران می باشد.شکی نیست که در جریان این مراسم بریز و بپاشهای زیادی صورت گرفته و اقدامات خلاف اخلاق و فرهنگ ایرانی و اسلامی انجام شده است اما آیا هیچ نتیجه مثبتی نداشته است؟             سندی مبنی بر نحوه تامین هزینه جشنهای دوهزار و پانصد ساله                                                                                                 مبنی بر کسر مبلغ 50- 30- 20- 10 ریال به منظور تأمین هزینه های جشن های مزبور به ترتیب از...

موضوع: جشن های فرخنده 2500 ساله شاهنشاهی ایران

ساعت 10 روز 27/ 2/ 49 کمیسیون جشن های فرخنده 2500 ساله شاهنشاهی ایران با حضور رؤسای ادارات و سازمان های دولتی و و مؤسسات ملی و خصوصی در سالن فرمانداری محلات تشکیل و پیشنهاد آقای اطیابی رئیس اداره دارائی و کمیته امور مالی محلات مبنی بر کسر مبلغ 50- 30- 20- 10 ریال به منظور تأمین هزینه های جشن های مزبور به ترتیب از حقوق رؤسا، معاونین، قضات، کارمندان و خدمتگذازان ادارات دولتی و سازمان ها و مؤسسات خصوصی و ملی در هر ماه مطرح و مورد موافقت واقع گردید تا از اول خرداد ماه مسئولین مربوطه مبلغ مزبور را در ستون مربوط به کسور در لیست حقوقی عمل نمایند.


 
وقتی نخست وزیر، سرباز بود
ساعت ۳:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱۸ : توسط : سعید

عکسی از مهندس مهدی بازرگان در دوران سربازی


 
تبریک ماه رمضان
ساعت ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱۸ : توسط : سعید

آمد رمضان، خیز سحر بهر عبادت

ماه ادب و ماه دعـــا، مـــاه ارادت

شهــر رمضان، شهــر خدای متعال است

صد شکر که سر زد به سماء ماه سعادت


حلول ماه مبارک رمضان را به همه روزه داران مخلص الهی تبریک عرض می کنم.


 
موفقیت و خوشبختی
ساعت ٩:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱۸ : توسط : سعید

موفقیت یعنی رسیدن به آنچه که دوست داریم

و

خوشبختی یعنی دوست داشتن چیزهایی که داریم

 

موفق و خوشبخت باشید.


 
نشست ایران‌شناسی در قزاقستان
ساعت ٩:٢٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱۸ : توسط : سعید

نشست «ایران‌شناسی در قزاقستان» در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد
استاد ایران‌شناسی دانشگاه دولتی قزاقستان: برای تقویت ایران‌شناسی در قزاقستان می‌کوشیم

استاد ایران‌شناسی دانشگاه دولتی قزاقستان در نشستی تخصصی با موضوع «ایران‌شناسی در قزاقستان» گفت: «با وجود تلاش فرهنگی کشورهایی همچون ژاپن، چین و کره جنوبی برای علاقه‌مندسازی دانشجویان قزاقستانی به فراگیری فرهنگ و زبان این کشورها، علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ ایرانی و زبان فارسی می‌کوشند افراد بیش‌تری را به سوی برگزیدن ایران‌شناسی به عنوان رشته دانشگاهی‌شان هدایت کنند».

"ای کاش سیاستمداران و متولیان امر قدر این ظرفیت ها را بدانند و برنامه ریزی منظمی داشته باشند."


 
شهریه مدارس تیزهوشان
ساعت ۱:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٧ : توسط : سعید

سال 90 شهریه مدارس سمپاد دو میلیون بود که از فرهنگیان هفتصد هزار تومان می گرفتند سال 91 سه میلیون بود و از فرهنگیان یک میلیون و پانصد هزار می گرفتند .اما سال 92 شهریه سه میلیون و نهصد هزار تومان است و از فرهنگیان دو میلیون و پانصد هزار تومان می گیرند.

به کجا چنین شتابان؟

 


 
تصاویری قدیمی از شهر تهران (2)
ساعت ۳:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٦ : توسط : سعید

 نمایی از خیابان لاله‌زار 

نمایی از کارخانه برق در میدان شهدا (ژاله)


 
عکسی از مراسم اعدام میرزا رضا کرمانی
ساعت ۳:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٦ : توسط : سعید

مراسم اعدام میرزا رضا کرمانی (قاتل ناصرالدین شاه ) که توسط عکاس انگلیسی ثبت شده است...

 

 


 
امامزاده صالح در سالهای دور
ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٢ : توسط : سعید

عکسی قدیمی از امامزاده صالح در تجریش تهران

 

 

 

 

 


 
مدارک تحصیلی شهید دکتر چمران
ساعت ٤:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٢ : توسط : سعید
 
برخی از مدارک و کارت های دوران تحصیل شهید دکتر چمران
 

 

 

 

 

 

 


 
عکسی قدیمی از میدان ارگ و توپ مروارید
ساعت ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٢ : توسط : سعید
 
میدان ارگ تهران در دوره قاجار

 

 

 


 
صدام در حرم امام رضا(ع)
ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٠ : توسط : سعید
 
در عکس زیر که متعلق به سال 1354 است، صدام حسین (معاون رئیس جمهور عراق) در حال اقامه نماز در کنار ضریح امام رضا (ع) است.
 


 
تصاویری قدیمی از شهر تهران (1)
ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱٠ : توسط : سعید

 

 
مجسمه ملک المتکلمین از سران نهضت مشروطه در میدان حسن‌آباد/ ساختمان وزارت جنگ/ نمایی قدیمی از میدان توپخانه و بانک امپریال/...
 

 

 

 

 

ساختمان وزارت جنگ

 

نمای قدیمی از ساختمان پست و تلگراف

 

مسجد سپهسالار

 

نمایی قدیمی از میدان امام خمینی (توپخانه) و بانک امپریال 

 

نمانمایی قدیمی از دروازه باغ ملی تهران

 

نمایی قدیمی از بانک تجارت (بانک امپریال) میدان امام خمینی (توپخانه) در تهران

 

نمایی از ساختمان شهرداری در میدان امام خمینی (توپخانه)

 

سر در باغ ملی در سال 1310

 

نمایی از میدان امام خمینی (توپخانه) در دهه بیست

 

خیابان انقلاب (شاهرضا) قبل از سال 1315

 

بلوار کشاورز (الیزابت) در سال 1340

 

ساختمان مخابرات در میدان امام خمینی (توپخانه) حدود سال 1315

 

نمای شمالی میدان امام خمینی (توپخانه) ، ساختمان شهرداری و ابتدای خیابان لاله‌زار در سال 1320

 

مجسمه ملک المتکلمین از سران نهضت مشروطه در میدان حسن‌آباد تهران در سال 1336 


 
تصاویری از ظل السطان
ساعت ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٤/٩ : توسط : سعید

 

 
سلطان مسعود میرزا (۱۵ دی ۱۲۲۸ ه‍.ش - 10 تیر ۱۲۹۷ ه‍.ش) ملقب به ظل‌السلطان شاهزادهٔ قاجار و بزرگترین پسر به سن بلوغ رسیدهٔ ناصرالدین شاه بود. ظل‌السلطان مدت زیادی حاکم اصفهان بود. او خود را مالک برحق تاج‌وتخت می‌دانست و پس از مرگ ناصرالدین شاه با این که مسن‌تر از مظفرالدین شاه بود به این دلیل که از مادری غیر قاجار زاده شده بود، از تاج‌وتخت محروم شد.
 

 

کودکی ظل السلطان

 

مسعود میرزا، ظلل السلطان در سنین جوانی

 

ظل السلطان و صاحب منصبان فوج جلالی اصفهان

 

ظل السلطان بعد از شکار یک قوچ

 

ظل السلطان به اتفاق پسرش و یکی از پیشکاران درباری

 

مسعودمیرزا ظل السلطان ( حاکم اصفهان )

 

مسعود میرزا ظل السلطان در سنین پیری به اتفاق دو تن از اتباع انگلیس در جریان سفر به اروپا

 

نمای بیرونی و حیاط عمارت اصلی قصر مسعودیه ظل السلطان در تهران


 
مجوز طبابت در 90 سال پیش
ساعت ٢:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/٦ : توسط : سعید

 

   مجوز طبابت که در زمان پهلوی صادر می شده است. این مجوز متعلق به سال 1306 شمسی می باشد.
 

 

 


 
حکم‌بن عبدالرحمان (حکم دوم)
ساعت ۱:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۳ : توسط : سعید

 

دانشنامه جهان اسلام جلد 13 / سعید صمدی‌پور

حکم‌بن عبدالرحمان (حکم دوم) ، ملقب به المستنصرباللّه، دومین خلیفه اموى اندلس. ابوالمُطَرِّف حکم‌بن عبدالرحمان‌بن محمدبن عبداللّه اموى در 302 در قرطبه از کنیزى به نام مرجان، و به روایتى مَهرَجان، به‌دنیا آمد (رجوع کنید به ابن‌فَرَضى، قسم 1، ص 7؛ حُمَیدى، ص 13؛ ابن‌عذارى، ج 2، ص 233). عبدالرحمان ناصر (حک : 300ـ350)، فرمانرواى مشهور اندلس، در میان یازده فرزندش حکم را بیشتر دوست می‌داشت و ازاین‌رو وى را در هشت سالگى به ولایتعهدى خود برگزید (ابن‌حزم، ص100؛ ابن‌اثیر، ج 8، ص 535؛ ابن‌خطیب، ص 41؛ ابن‌خلدون، ج 4، ص 184).

حکم در 3 رمضان 350، یک روز پس از وفات پدرش، به خلافت رسید (ابن‌فرضى؛ حمیدى، همانجاها). وى بسیار پرتجربه بود، زیرا در دوره ولایتعهدی‌اش مأموریتهاى مهمى انجام داده بود (رجوع کنید به ابن‌خلدون، همانجا؛ محمد عبداللّه عنان، عصر1، قسم 2، ص 483). او پس از گرفتن بیعت از خویشان و درباریان و دفن جسد پدرش در کاخ قرطبه (مَقَّرى، ج 1، ص 388)، اقدام به توسعه مسجدجامع قرطبه کرد، که این کار چهارسال به درازا کشید (رجوع کنید به ابن‌حیان، ص 243؛ مراکشى، ص 372). وى مقام وزارتش را به ابوالحسن جعفربن عثمان‌بن نصر، ملقب به مُصحَفى، سپرد (مراکشى، ص30؛ ابن‌خلدون، ج 4، 185. )

خوددارى پادشاهان مسیحى شمال اندلس از اجراى تعهداتشان در قبال دولت اموى و ادامه تجاوزات آنان به مناطق مرزى امویان (رجوع کنید به امویان اندلس*)، باعث شد حکم در 352 در رأس سپاهى عظیم راهى شمال شود. وى پس از گردآوردن نیروهایش در طُلیطُله (تولدو)، به سرزمین قَشتاله (کاستیل) یورش برد و قلعه بلند و مستحکم سان استوان و شهر مستحکم اَنْتیسه را تصرف کرد (ابن‌ابّار، ج 1، ص 204 و پانویس 2؛ ابن‌عذارى، ج 2، ص 236؛ ابن‌خطیب، ص 42؛ ابن‌خلدون، همانجا). آنگاه سپاهى را، به فرماندهى یحیی‌بن محمد تُجیبى، حاکم سَرَقُسْطه (ساراگوسا)، به سوى ناوار فرستاد، زیرا حاکم آنجا، گارسیا سانچِز، برخلاف تعهداتش، به سرزمینهاى اسلامى حمله کرده بود. سانچو، پادشاه لئون، به کمک حاکم ناوار رفت، اما سپاه متحد مسیحى در مقابل امویان شکست خورد (ابن‌خلدون، ج 4، ص 186؛ مقّرى، ج 1، ص 383). حکم همچنین لشکرهاى دیگرى به سوى شهر قَلَهُرّه و قلعه یبّه فرستاد و پس از فتح آنها و نیز آرام کردن اوضاع این مناطق، که دو سال به درازا کشید، به قرطبه بازگشت (همانجاه(ا

در 354 یا 355، نورمانهاى دانمارکى با 28 کشتى، به فرماندهى ریچارد اول، به سواحل غربى اندلس یورش بردند و چند شهر را غارت و ویران کردند تا اینکه ناوگان دولت اندلس، به فرماندهى دریاسالار عبدالرحمان‌بن رُماحِس، به حرکت درآمد و نورمانها را در رود شِلْب شکست سختى داد (ابن‌عذارى، ج 2، ص 239؛ مقّرى، ج 1، ص 383ـ384

براساس برخى گزارشها، در فاصله سالهاى 354 تا 356 حَکَم سپاهیانش را به مناطق مرزى شمالى فرستاد که در سال 354 بر قلعه گُرماج مستولى شدند (رجوع کنید به ابن‌عذارى، ج 2، ص 238؛ ابن‌خلدون، ج 4، ص 186.


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
نگاهی به تأثیر اندیشه های دکتر علی شریعتی بر انقلاب اسلامی
ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/۱ : توسط : سعید

به بهانه درگذشت اندیشمند مسلمان «دکتر علی شریعتی»(29 خرداد 1356)

صدرا دیباجی

 اندیشه ی دکتر شریعتی در مقابل با گفتمان اسلام محافظه کار، گفتمان مارکسیسم و سلفیسم و در فضای بیناگفتمانی جامعه شناسی و مذهب قرار داشت و بنابراین او را جامعه شناس دینی می خوانند و گفتمانش را متعلق به روشنفکری مذهبی می دانند. اندیشه ی دکتر شریعتی را باید در قالب گفتمان بازگشت به خویشتن مورد بررسی قرار داد. دغدغه ی روشنفکرانی که در پی گفتمان غربزدگی راه حل مسأله را در واگرد به "خویشتن اصیل خویش" جستجو می کردند.
 

«صحبت از جامعه­ای است که نیمی از آن خوابیده­اند و افسون شده­اند

و نیمی دیگر که بیدار شده­اند، در حال فرارند.

ما می­خواهیم این خوابیده­های افسون شده را بیدار کنیم

و واداریم که «بایستند» و هم آن فراری­ها را برگردانیم، و واداریم که بمانند[i][1]

دکتر علی شریعتی  یکی از کنشگران فعال و پویای انقلابی بود که اندیشه­هایش قابلیت اثرگذاری بر انقلاب اسلامی را دارا بود. وی تحت تأثیر متفکران معروفی چون لوئی ماسینیون، ژان پل سارتر، ژان برگ، فرانتس فانون و جرج گورویچ قرار داشت و سلسله سخنرانی­های وی پیرامون اسلام شناسی، جامعه شناسی و تاریخ اسلام در حسینیه ارشاد، با استقبال وسیع طبقه­ی جوان و دانشجویان رو به رو شد. سخنرانی­های وی در حسینیه­ی ارشاد، آن قدر شهرت پیدا کرد که علاوه بر دانشجویان، عده­ی زیادی از روشنفکران جوان را به خود جذب کرد، به طوری که در تابستان 1351 بیش از شش هزار تن دانشجو برای حضور در درس­های شریعتی ثبت نام کردند. کتاب­ها و نوشته­های او با تیراژ بی سابقه­ای انتشار یافت و نوار گفته­هایش نیز در سراسر ایران پخش گردید و بدین ترتیب دکتر شریعتی به تعبیر برخی به "معلم انقلاب"[ii][2] تبدیل شد. جایگاه و اهمیت شخصیت دکتر شریعتی بر جامعه­ی دانشگاهی و قشر جوان، ضرورت مطالعه­ی آرای وی را آشکار می­نماید. در همین راستا نوشتار  مزبور در صدد است تا تأثیر اندیشه­ی دکتر شریعتی را بر انقلاب اسلامی مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.

اندیشه­ ی دکتر شریعتی

اندیشه­ی دکتر شریعتی در مقابل با گفتمان اسلام محافظه­کار، گفتمان مارکسیسم و سلفیسم­ و در فضای بیناگفتمانی جامعه­شناسی و مذهب قرار داشت و بنابراین او را جامعه شناس دینی می­خوانند و گفتمانش را متعلق به روشنفکری مذهبی می­دانند. اندیشه­ی دکتر شریعتی را باید در قالب گفتمان بازگشت به خویشتن مورد بررسی قرار داد. دغدغه­ی روشنفکرانی که در پی گفتمان غربزدگی راه حل مسأله را در واگرد به "خویشتن اصیل خویش" جستجو می­کردند. گفتمان غربزدگی به گفتمان­ روشنفکری دهه­ی 1340 تعلق داشت و بیشتر حول اندیشه­های جلال آل احمد شکل گرفته بود. شریعتی این گفتمان را در پاسخ به مسأله ناقص می­دانست:

«آل احمد یک روشنفکر بود امّا هنوز خودش را نمی­شناخت. او نمی­دانست چگونه باید عمل کند و تنها در چند سال آخر بود که بازگشت به خویشتن را آغاز کرد ».[iii][3] او با مفصل­بندی پراکسیس، زیربنا، روبنا، از خود بیگانگی و ایدئولوژی از گفتمان مارکسیسم با زندان خویشتن هایدگر و تقیه، انتظار، امر به معروف و نهی از منکر، ذکر، امت و امامت از گفتمان شیعی، گفتمان انقلابی خود را ایجاد کرد.

دال مرکزی گفتمان شریعتی، اسلام است و دیگربودهایش مارکسیسم و لیبرالیسم هستند. در نظر وی اسلام به مثابه یک ایدئولوژی تام و تمام بود و همه حوزه­های زندگی اجتماعی و شیوه های زیستی و روابط اجتماعی و به ویژه سیاست را در بر می­گیرد:

«و اکنون نسل جوان ما  که بر اساس اسلام و تشیع و با تکیه به آن روح اولیه­ی اسلام و آن انقلاب راستین حرکتش را آغاز کرده و مدعی شده و به میدان آمده است، خود را در برابر این دو خطر تنها احساس می­کند زیرا تمام پایگاه­های فکری و سیاسی و تمام قدرت­های اقتصادی، سیاسی، جمعی، حزبی، فکری، همه چیز و همه چیز در اختیار قدرت­ها است و ابرقدرت­ها که دست اندر کار تمام دنیا هستند.»[iv][4]

 

این متن نمونه­ای است از بازنمایی "مای ایرانی" در برابر دیگری که تمام قدرت­های خارجی هستند. در نظم گفتار شریعتی در چنین موقعیتی که خطر، ایرانی را تهدید می­کند؛ اسلام و تشیع پاسدار و حافظ ما هستند. بدین ترتیب نظم گفتمانی شیعی، نظمی سیاسی می­شود. این تغییر را باید در ماهیت گفتمان شیعی واکاوی کرد. ماهیتی که به معنای دال اسلام در گفتمان شیعی بازمی­گردد. «کارکرد گفتمانی ویژه­ای که دال اسلام در مذهب شیعه پیدا کرده است، جهان­گرایی خیر یا همان مهدویت است که مکمل بازنمایی­های خیر و شر است و آن انتظاری همراه با مبارزه است؛ برای رهایی از نیروهای شر و برقراری عدالت و خیر که باید در سراسر جهان گسترش یابد. این کارکرد گفتمانی با کارکرد یگانه سازی جهان در یک راستا قرار دارد. یگانگی در برابر هر نوع از نمودهای بیگانگی و چندگانگی قرار می­گیرد و در اصل توحید نهفته است.»[v][5] بر این اساس است که او جامعه­ی توحیدی را جامعه­ی ایده­آل می­داند که در مقابل جامعه­ی متکی بر شرک قرار می­گیرد و نبردی تاریخی را میان این دو جامعه ترسیم می­کند. این دو گانگی­ها در متمایزکننده­ترین شکل خود مرز بین ما و آن­ها را در قالب گفتمان بازگشت به خویشتن ارائه داد؛ نظم گفتار شریعتی نشان­دهنده­ی این تمایز هویت بخش است. هویتی که از کیومرث اسطوره­ای، خضر و مسیح پیامبر ادامه می­یابد و تا اسلام امام علی(ع) بازشناسی می­شود و در فرایند این هویت یابی از افسانه و اسطوره تا ماورا و فرهنگ اسلامی همه با هم و در یک نظم گفتاری مشترک در بازتولید یک خویشتن اصیل حضور دارند.[vi][6] این متن به خوبی بازنمایی تلاش دکتر شریعتی در این راستا است:

« و اکنون "ماییم"... یک هویت مشخص یافته و روح و مایه و ارزش­ها... استعمار فرهنگشی و همدستانش تنها از او می­ترسند، می­کوشند تا او را بکشند، فلج کنند، غرب او را انکار نمی­کند بلکه می­خواهد چهره­ی او را به گونه­ای مسخ شده نشان­مان دهد تا از او بگریزیم و در دامن بیگانه آویزیم... اگر به او برگردیم، به او که جاویدان و حیات­بخش است تکیه کنیم معجزه­آسا زنده­مان می­کند، او کیومرث است، خضر است و مسیح، او در فصل اخیر حیاتش مسلمان شده است و اخیرا به اسلام علی، او، همان"خویشتن" ما است، ما، در برابر غرب، در برابر "استعمار فرهنگی"... و تجدد دروغ و در برابر همه­ی این "اشخاص بیگانه" باید بر او تکیه کنیم، باید به " خویشتن خویش" بازگردیم.»[vii][7]

گفتمان بازگشت به خویشتن او، آهنگی مذهبی داشت و بر ریشه­های اسلامی تأکید می­کرد:

«هنگامی که ما از بازگشت به ریشه­های خود سخن می­گوییم در واقع از بازگشت به ریشه­های فرهنگی خود حرف می­زنیم ...ممکن است بعضی از شما به این نتیجه برسید که ما ایرانیان باید به ریشه­های آریایی خود بازگردیم. من این نتیجه­گیری را به طور قاطع رد می­کنم. من با نژادپرستی، فاشیسم و بازگشت­های ارتجاعی مخالفم. نکته­ی مهمتر آن­که تمدن اسلامی همچون قیچی عمل کرده و ما را از گذشته­ی پیش از اسلام خود به طور کلی بریده  است... نتیجه آن­که برای ما بازگشت به ریشه­های­مان به معنی کشف دوباره­ی ایران پیش از اسلام نیست بلکه به معنی بازگشت به ریشه­های اسلامی است.»[viii][8]

مفاهیم کلیدی اسلامی نظیر تقیه، انتظار، امر به معروف و نهی از منکر، ذکر، امت و امامت در نظم گفتمانی وی  جامعه شناسانه و مطابق شرایط و مقتضیات زمان معنا می­گیرند تا ثمره­ی آن، اسباب بیداری و جنبش فکری و اجتماعی مسلمانان شود.

کارکرد انقلابی گفتمان شریعتی

 


ادامه مطلب را مطالعه کنید